Johanna Tuutti: Kohti vaikuttavampaa coachausta

Virtuaalinen yhteys tarjoaa monipuolisen coachaamisen kanavan

Coach Johanna Tuutin mukaan virtuaalisuus tuo valmentamiseen paljon uusia mahdollisuuksia. Välimatkat ja täydet kalenterit eivät enää muodostu esteiksi. Certified Business Coach Master® -ohjelma auttoi Tuuttia syventämään läsnäolon laatua myös virtuaalisessa coaching-keskustelussa.

Tieto- ja viestintätekniikka on aina kiehtonut humanistisen koulutuksen saanutta Johanna Tuuttia ja valmistuttuaan hän suuntasikin teknologia-alalle viestintätehtäviin. Hurjaa vauhtia kehittyvä tekniikka on pysynyt ystävänä koko ajan ja nyt ammatticoachin roolissa se palvelee häntä parhaalla tavalla: ihmisten kehittymisen tukena ja kohtaamisten mahdollistajana.

”Nykyaikaisen teknologian avulla voimme tehdä lähes kaiken coachaamisen virtuaalisesti. Tehokkaat yhteydet ja laitteet mahdollistavat vahvasti läsnäolevan kohtaamisen”, sanoo Johanna Tuutti. ”Videoyhteyden kautta sekä asiakkaan että coachin tunnetilat, energia ja kehonkieli välittyvät erittäin hyvin.”

Omassa coachin työssään Tuutti on havainnut, että asiakkaat usein toivovat etätapaamisia. Videoyhteys tarjoaa tehokkaan keinon kohdata niin, että matkustaminen jää pois. Riittää kun käytössä on rauhallinen tila, jossa on nettiyhteys ja laitteet. Coaching-tapaaminen on myös helpompi mahduttaa kalenteriin, kun aikaa ei tarvitse varata siirtymiseen.

Mitä virtuaalinen coachaus vaatii?

Tuutti suosittelee virtuaaliseen coachaukseen helppoja ja toimintavarmoja kokouspalveluohjelmia, kuten Zoomia. Monet korporaatioasiakkaat ovat tottuneita Skypeen.

”Laadukkaat äänentoistolaitteet, kuten mikrofoni ja kuulokkeet, auttavat hyvän asiakaskokemuksen luomisessa”, kertoo Johanna. Hänen mukaansa molemminpuolisen läsnäolemisen kokemusta voi lisätä yksinkertaisilla konsteilla. Asiakas ja coach oppivat katsomaan toisiaan silmiin tietokoneidensa kameran läpi. Kumpikin varmistaa keskustelulle rauhallisen ja yksityisen tilan. Kun keskustelu päättyy, moni asiakas pitää luontevana vilkuttamista kättelemisen sijasta. 

Johanna Tuutin mukaan coaching-keskustelussa toimii usein myös pelkkä ääniyhteys. ”Me coachit olemme harjaantunteita puhelinkeskustelijoita. Kuulemme asiakkaan äänensävyn, innostuksen, epävarmuuden ja huolenaiheet. Puhelinyhteyden lisäetu videoyhteyteen verrattuna on joustavuus tilan suhteen. Asiakas voi toteuttaa coaching-keskustelunsa vaikka työmatkalla tai kävelylenkillä.”

Tällä hetkellä jopa yli puolet Johanna Tuutin coaching-sessioista tapahtuu virtuaalisesti. ”Mahdollisuudet tarjota coaching-palveluja niin yksilöille kuin ryhmille digitaalisesti kehittyvät koko ajan. Totta kai edelleen on erityisen hienoa keskustella kasvotusten, etenkin yhteistyöprosessin alussa. Fyysisen kohtaamisen merkitys tutustumisvaiheessa tulee säilymään tärkeänä.”

Meitä todella haastettiin tekemään tehokkaampaa coachingia. Koulutus on hyvin kehitysorientoitunut. Koin, että coaching-taitoja koskevan palautteen ja reflektoinnin merkitys on suuri.

Johanna Tuutti

Oikea hetki jatkokoulutukselle

Johanna Tuutilla on taustallaan pitkä ura suurissa yrityksissä (IBM, Metsä Group) viestinnän ja markkinointiviestinnän johtotehtävissä. Nyt hän on toiminut ammatticoachina ja yrittäjänä viitisen vuotta.

”Kaksi asiaa ratkaisi päätöksen ryhtyä coachiksi: olen saanut itse erinomaista henkilökohtaista valmennusta ja lisäksi minulla partiotausta. Partiojohtajana olen nuoresta pitäen oppinut ohjaamaan itsen kehittämistä ja itseohjautuvan tiimin toimintaa osallistavan ja arvopohjaisen johtamisen avulla. Siksi tämä työ ihmisten kehittymisen parissa on kuin olisin tullut kotiin”, hän iloitsee.

Tuutti on keskittynyt lähinnä uravalmentamiseen: hän coachaa esimerkiksi ammattiviestijöitä ja johtavissa tehtävissä toimivia uralla etenemisessä. Hän on myös erikoistunut tarjoamaan valmentavaa tukea ammatilliseen profiloitumiseen, henkilöbrändin rakentamiseen ja sosiaaliseen johtamisviestintään.

Johanna Tuutti hankki International Coach Federationin ACC-sertifikaatin syksyllä 2014.  Tavoitteeksi asetettu osaamisen syventäminen ja eteneminen kohti PCC-tasoa sai hänet tutkimaan jatkokoulutusmahdollisuuksia.  Koulutusohjelmakseen hän valitsi BCI:n Certified Business Coach Master® -ohjelman. ”Vertailin ohjelmia ja tämä kokonaisuus ja toteutustapa tuntuivat parhailta tarpeisiini. Kouluttajat ja mentorcoachit olivatkin erittäin osaavia ja inspiroivia”, Johanna kiittelee.

CBCM® -ohjelma oli Tuutin mukaan myös vaativa. Puolisen vuotta kestävä koulutus sisältää lähiopetusta, mentor- ja vertaiscoachingia sekä näyttökokeeseen valmistautumista. Itseopiskelua ja harjoittelua on runsaasti, lisäksi opiskeltavat kirjat tulee todella sisäistää, pelkkä lueskelu ei riitä. ”Meitä todella haastettiin tekemään tehokkaampaa coachingia. Koulutus on hyvin kehitysorientoitunut. Koin, että coaching-taitoja koskevan palautteen ja reflektoinnin merkitys on suuri.”

Kohti vaikuttavampaa coachausta

Johanna Tuutti kokee, että Master-ohjelma syvensi erityisesti coachaavan läsnäolon taitoa sekä systeemistä ajattelutapaa. ”Nyt osaan paremmin valmentaa asiakasta tiedostamaan vahvuuksiaan ja kehitysalueitaan sekä kehittämään ajatteluaan. Läsnäololla ja kokonaisvaltaisella kuuntelulla on tässä tärkeä rooli.”

Certified Business Coach Master® -ohjelma oli Johannalle innostava kokemus paitsi sisältönsä myös ryhmän takia. ”Coachit ovat kehitysentusiasteja ja oppimisen matkasta tuli myös yhteisöllinen. Varmistaaksemme yhdessä oppimisen jatkumisen perustimme koulutuksen jälkeen coaching-kirjapiirin.”